رفع خطوط اخم با بوتاکس

خط اخم نوعی چین و چروک متحرک است که بین ابروها و به علت حرکات مکرر عضلات صورت، به هنگام اخم یا حالات چهره تشکیل می شود. اخم، یکی از حالت های صورت است که می تواند پیام منفی خشم، استرس یا نگرانی را برساند. درمان خط اخم با تزریق بوتاکس، می تواند ظاهر خطوط اخم را کاهش دهد و از تشکیل چین و چروک های جدید بر اثر حالات تکراری چهره پیشگیری کند. علت اصلی ایجاد چین و چروک صورت، عضلات آن است، بنابر این با کاهش عملکرد این عضلات می توان تا حد زیادی از بروز چین و چروک جلوگیری کرد. بوتاکس همان سم بوتولونیوم است که سبب فلج شدن و شل شدن عضلات می شود. این سم با مسدود کردن کانال های عصبی عضلات تا حد زیادی از حرکت آنها جلوگیری می کند و عضلات را شل می کند. تزریق بوتاکس خط اخم، ناحیه مورد نظر را از کار انداخته و عملکرد اعصاب آن ناحیه، حرکت عضلات را متوقف می‌کند و برای مدتی که عضلات فلج باشند چروک ‌ها نیز محو می شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

انواع خطوط اخم

خطوط اخم، دو نوع مختلف دارند که عبارتند از:
خطوط اخم نوع ثابت: این نوع خطوط اخم در حالت آرامش چهره نیز قابل مشاهده هستند و به‌طور مداوم وجود دارند. تزریق بوتاکس به تنهایی نمی‌تواند این خطوط را به‌طور کامل از بین ببرد. برای کاهش ظاهر این خطوط، نیاز به تزریق ژل یا فیلر است.
خطوط اخم نوع حرکتی: این نوع خطوط اخم در وضعیت آرامش چهره دیده نمی‌شوند و تنها در هنگام انقباض عضلات چهره به‌وجود می‌آیند. با تزریق بوتاکس به مناطق مشخصی از صورت و ممانعت از انجام اخم به‌طور کامل، این خطوط اخم قابل کاهش و کنترل هستند. بوتاکس با کاهش فعالیت عضلات مسئول ایجاد خطوط اخم، اجازه می‌دهد تا این خطوط به‌طور موقت از بین بروند و ظاهر صورت به‌طور محسوسی بهبود یابد.

مزایای بوتاکس خط اخم

رفع مؤثر و قابل مشاهده چروک های پیشانی و اطراف چشم
کم تهاجمی و بدون نیاز به جراحی دشوار
محدودیتها و عوارض محدود و موقت
بدون درد و خونریزی
جلوگیری از تشدید چین و چروک ها در آینده
هزینه مقرون به صرفه و اقتصادی

بوتاکس خط اخم

مراحل تزریق بوتاکس خط اخم

ابتدا پزشک باید پوست و وضعیت خطوط ایجاد شده را بررسی کند. شخص باید اخم کند تا پزشک بتواند خطوط و عمق آنها را تشخیص دهد. پزشک، نواحی مناسب برای تزریق را مشخص می نماید و سپس اقدام به تزریق بوتاکس می نماید. نواحی تزریق ابتدا باید کاملاً از مواد آرایشی تمیز شده و سپس با پد الکلی استریل شوند. تزریق بوتاکس تنها چند دقیقه طول می کشد و در بسیاری از مواقع نیازی به بیحسی نمی باشد؛ اما بهتر است که قبل از تزریق بوتاکس بیحسی انجام شود تا از بروز درد و ناراحتی برای فرد جلوگیری شود. بوتاکس با یک سوزن ریز به عضلات خاص و در نواحی تعریف شده تزریق می شود.

مراقبت های بعد از بوتاکس خط اخم

پس از انجام بوتاکس خط اخم، برای گرفتن نتیجه بهتر، لازم است نکات زیر را درنظرگرفته و به دقت دعایت کنید:
از ماساژ دادن، لمس کردن و خارش ناحیه‌ای که تزریق بوتاکس در آن انجام شده، تا 4 ساعت پس از تزریق خودداری کنید. این کار به جلوگیری از انتقال بوتاکس به مناطق دیگر و حفظ نتایج مطلوب کمک می‌کند.
تا 24 ساعت پس از تزریق بوتاکس، از انجام فعالیت ورزشی شدید خودداری کنید.
تا 4 ساعت پس از تزریق بوتاکس، از خوابیدن روی شکم خودداری کنید. این کار به حفظ موقعیت و تماس مناسب بوتاکس با ناحیه تزریقی کمک می‌کند.
از استفاده از کلاه یا هر چیز دیگری که به پیشانی فشار می‌آورد، اجتناب کنید. این اقدام ممکن است اثرات بوتاکس را تحت‌الشعاع قرار دهد و به نتایج آن آسیب برساند.
قبل از تزریق بوتاکس ، از مصرف داروهای رقیق‌ کننده خون اجتناب کنید تا ریسک بروز کبودی به حداقل برسد.
تا مدت مشخصی از استفاده از دوش آب گرم بعد بوتاکس خودداری کنید. دوش آب گرم ممکن است باعث جابه جایی ماده بوتاکس شود.
تا 4 الی 6 ساعت استفاده از لوازم و مواد آرایشی به خصوص مواد آرایشی بسیار چرب و سنگین را قطع کنید.

کاندیدای مناسب و نامناسب بوتاکس خط اخم

بزرگسالانی که دارای چین و چروک های ناحیه اخم هستند که با ایجاد حالات صورت مشخص می شود، کاندیدای خوبی برای بوتاکس هستند.
تزریق بوتاکس یک روش ایمن برای درمان برخی مشکلات زیبایی است؛ اما برخی موارد و شرایط ممکن است از انجام این فرآیند جلوگیری کنند. موارد منع تزریق بوتاکس عبارتند از:
بیماران با سابقه مصرف سیکلوسپورین و آنتی‌بیوتیک‌های از دسته آمینوگلیکوزیدها و دی‌پنیسیلامین: این دسته از بیماران ممکن است در معرض خطر عوارض ناخواسته بعد از تزریق بوتاکس قرار بگیرند.
بیمارانی که سابقه ابتلا به میاستنی گراویس، سندرم لامبرت و ALS دارند: افرادی که مشکلات عصبی مرتبط با عضلات دارند، نباید از بوتاکس استفاده کنند؛ زیرا این مواد ممکن است بر وضعیت عصبی آنها تأثیر منفی داشته باشند.
بیماران با سابقه بیماری‌های تنفسی: افرادی که مشکلات تنفسی دارند، از جمله بیمارانی که به سختی یا اشکال در بلع دچارند.
افرادی که حساسیت به بوتاکس یا فرآورده‌های آن دارند: اگر افراد به بوتاکس یا مواد موجود در آن حساسیت دارند، تزریق بوتاکس برای آن‌ها خطرناک و غیرمجاز است.
عفونت یا آسیب پوستی: اگر ناحیه‌ای که قرار است بوتاکس در آن تزریق شود، عفونت یا آسیب دیده باشد، تزریق بوتاکس ممکن است به مشکلات پزشکی ناخواسته منجر شود.

چرا باید بوتاکس خط اخم انجام بدیم؟

بوتاکس خط اخم می‌تواند برای کاهش خط اخم استفاده شود. خط اخم به خطوط بین ابروها و در بخش بالای بینی اطلاق شده که اغلب به صورت عمودی هستند. با تزریق بوتاکس به عضله‌ پشت ابروها، انقباض این عضله کاهش می‌یابد و از ایجاد خط اخم جلوگیری می شود و خط اخم کمتر قابل مشاهده می‌شود.

سن مناسب جهت تزریق بوتاکس خط اخم

بوتاکس برای افراد بزرگسال بالای 18 سال که میخواهند با کاهش خطوط و چین و چروک پوست خود، پوستی شاداب داشته باشند توصیه میشود.

ماندگاری تزریق بوتاکس خط اخم

این بهبودی و تغییرات معمولاً در بیماران حدود 3 تا 4 ماه باقی می‌ماند؛ اما در بعضی از بیماران نیز ماندگاری تزریق بوتاکس تا 6 ماه به طول می انجامد و پس از آن نیاز به تزریق مجدد بوتاکس پیدا میکنند این زمان بستگی به افراد دارد.

زمان اثرگذاری بوتاکس خط اخم

مدت زمان درمان با بوتاکس و نحوه اثرگذاری آن ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد. اغلب اثرات اولیه بوتاکس در مدت 3 تا 7 روز پس از تزریق آغاز می‌شود و به طور کامل حدود 2 هفته پس از تزریق دیده می‌شود؛ اما در برخی افراد ممکن است نیاز به مدت زمان بیشتری برای دیدن نتایج داشته باشد.

معایب بوتاکس خط اخم

برخی عوارض جانبی خفیف مثل ورم، قرمزی، کبودی و حساسیت دیده می‌شود. این علائم در عرض 48 ساعت فروکش کرده و هرگونه اثرات قابل رؤیت را نیز می‌توان با آرایش کردن پوشاند. در موارد نادر، عوارض جدی مانند عفونت یا بی‌حسی طولانی مدت در ناحیه تزریق رخ می‌دهد.

هزینه بوتاکس خط اخم

هزینه بوتاکس بین دو ابرو می تواند متغیر باشد. عواملی مانند پزشک مربوطه و مقدار و نوع موادی که مورد استفاده قرار می گیرد، در افراد مختلف متفاوت است.


آدرس : اصفهان ، اتوبان شهید دستجردی، سیتی سنتر ، طبقه سوم
تلفن : 91091012 (031)درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
لیست قسمت و پیکیج های زیبایی

دریافت مشاوره رایگان یا رزرو نوبت

لطفا مشخصات خود را در کادر های مربوطه وارد کنید تا همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به پوست و زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

معجزه میکرونیدلینگ برای صورتمعجزه میکرونیدلینگ برای صورت

میکرونیدلینگ دستگاهی با سوزن‌ های ریز است که به طور کنترل شده به پوست نفوذ می ‌کند و باعث تحریک فرآیند ترمیم طبیعی پوست می‌ شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-07-05

جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین؛ مزایا، ماندگاری و مراقبتهاجراحی بلفاروپلاستی پلک پایین؛ مزایا، ماندگاری و مراقبتها

بلفاروپلاستی پلک پایین یا تحتانی به کاهش چین و چروک ، پف و تیرگی‌ های زیر چشم کمک کرده و می‌ تواند تاثیر قابل توجهی بر زیبایی چشم ها داشته باشد. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-31

جراحی بلفاروپلاستی پلک بالا؛ مزایا، ماندگاری و مراقبتهاجراحی بلفاروپلاستی پلک بالا؛ مزایا، ماندگاری و مراقبتها

بلفاروپلاستی پلک فوقانی با برطرف کردن علائم پیری در ناحیه چشم و رفع افتادگی پلک رایج‌ ترین جراحی‌ های زیبایی چشم با هدف بهبود ظاهر پلک‌ های افتاده اس ...

تاریخ انتشار : 1403-06-27