عوارض لیزر موهای زائد؛ از شایعه تا واقعیت

لیزر موهای زائد روشی ایمن و کم‌عارضه می باشد. به طور کلی حال مانند هر روش دیگری احتمال بروز عوارض محدودی وجود دارد. که بسته به شرایط بدنی فرد و تجربه پزشک متفاوت می باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

آیا لیزر موهای زائد عوارض خطرناکی دارد؟

لیزر موهای زائد شامل عوارض طبیعی و عوارض جانبی است. عوارض طبیعی مانند درد اندک، التهاب و قرمزی پوست که معمولاً موقتی هستند و به طور کلی پس از مدت کوتاهی ناپدید می ‌شوند. از جمله عوارض لیزر موهای زائد بدن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

از معمول ‌ترین عوارض لیزر بدن قرمزی پوست و تحریک می باشد و اگر لیزردرمانی روی ناحیه حساسی از بدنتان انجام شده باشد احتمال بروز این عارضه بیشتر خواهد بود. همچنین پوست ممکن است نسبت به لمس حساس شود، قرمز شود یا ورم کند.
تحریکات پوستی معمولاً در عرض یک ساعت بعد از لیزردرمانی از بین می‌روند. شما می‌توانید برای سرعت دادن به التیام پوستتان از کمپرس یخ استفاده کنید.

سوختگی ناشی از لیزر پوست و مو

ممکن است پس از انجاک لیزر متوجه تغییر در رنگدانه‌های پوستتان شوید. کسانی که پوست روشن‌تری دارند ممکن است لکه‌های تیره روی پوست پیدا کنند و آنهایی که پوست تیره‌ تری دارند ممکن است لکه‌های روشن روی پوست خود ببینند. این تغییرات موقتی می باند اما در صورت زیاد شدن لک ها حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

لیزر موهای زائد خصوصاً در ناحیه صورت چشم‌هایتان را در معرض آسیب قرار می دهد. به همین دلیل خیلی مهم است که از عینک محافظ استفاده کنید تا چشم‌هایتان در امان بمانند.

برخی از افراد بعد از انجام لیزر دچار زبری در ناحیه تحت درمان می شوند، هر چند این زبری خفیف است؛ اما ممکن است باعث اسکار و پوسته‌ پوسته شدن شود. همچنین اگر پوست خشک باشد و نوک پروب لیزر به‌اندازه کافی خنک نشده باشد نیر ممکن است باعث زبری پوست شود. استفاده از مرطوب ‌کننده برای قسمت لیزر شده نیز می‌تواند از این اتفاق پیشگیری کند.
در مواردی نادر ممکن است عوارض جانبی جدی روی دهد که به آن اشاره می کنیم:

در صورتی این اتفاق می‌افتد که اخیراً قبل از انجام لیزر برنزه کرده باشید.

این اتفاق واقعاً نادر است؛ اما به ‌هرحال ممکن است پیش بیاید.

اگر فوراً بعد از لیزر موهای زائد پوستتان در معرض نور خورشید قرار بگیرید ممکن است تاول بزنید. همچنین اگر درمان با لیزر به ‌درستی انجام نشده باشد ممکن است پوست ناحیه موردنظر تاول بزند.

آیا لیزر موهای زائد سرطان زا است؟

پالس انرژی استفاده شده در لیزر موهای زائد ، به اندازه ای می باشد که تنها موجب تخریب فولیکول های مو می شود و جای نگرانی ابتلا به سرطان وجود ندارد. چرا که طول موج استفاده در این روش، آسیبی به DNA سلولی وارد نمی کند و منجر به بروز سرطان نیز نخواهد شد.

تاثیر لیزر موهای زائد بر کیست تخمدان

در واقع، لیزر هیچ آسیب و خطری برای افراد دارای کیست تخمدان نداشته و موجب بدتر شدن شرایط آنها نمی شود. چرا که امواج لیزر هیچ نفوذی به داخل بدن و اجزای آن نداشته و تنها به سطح پوست و فولیکول های مو برخورد می کنند. پس جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

تاثیر لیزر موهای زائد بر غدد لنفاوی

توجه داشته باشی که اشعه مورد استفاده در لیزر به عمق غدد لنفاوی نمی‌رسد، بنابراین برای افراد کاملا ایمنمی باشد . نور فقط به عمق مویی که تحت درمان است نفوذ می‌کند که در مورد زیر بغل حدود 4 میلی‌متر است.
و غدد لنفاوی حداقل 1 سانتی‌ متر زیر پوست قرار دارند. همچنین نور لیزر فقط به جایی که رنگدانه وجود دارد نفوذ می کند که در این صورت هیچ رنگدانه‌ای در غدد لنفاوی وجود ندارد.

آیا لیزر موهای زائد در دوران بارداری و شیردهی ضرر دارد؟

در حال حاضر هیچ تحقیقی درباره اثرگذاری لیزر موهای زائد بر جنین انجام نشده که همین شرایط باعث می‌شود متخصصان لیزر موی زائد، با احتیاط زیاد موزدایی با لیزر را در دوران بارداری توصیه نکنند و آن را مجاز ندانند.اما لیزر موهای زائد را در دوران شیردهی بلامانع می دانند.

آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی میشود؟

همانطور که پیش تر گفته شد اشعه های مورد استفاده در دستگاه لیزر ، کمتر از یک میلی متر به پوست نفوذ می کنند، بنابراین هیچ راهی وجود ندارد که به تخمدان ها برسند . در هر صورت حتی اگر این اشعه ها بتوانند به عمق بیشتری نفوذ کنند، هرگز نمی توانند باعث ناباروری شوند؛ به خاطر آن که اشعه ها بر روی رنگدانه ها اثر می گذارند و هیچ تاثیری بر باروری ندارند.

آیا لیزر موهای زائد باعث لک میشود؟

توجه داشته باشید درصورتی‌ که لیزر مو‌های زائد با دستگاه‌های غیراستاندارد و اپراتور‌های غیرحرفه‌ای صورت گیرد، نه ‌تنها ناحیه را دچار زخم می کند، بلکه باعث ایجاد عوارض دیگری نیز از جمله ایجاد لک می‌شود.
به طور کلی که ایجاد لک علاوه بر نوع دستگاه، به عوامل مختلفی از جمله جنس و رنگ پوست فرد، تکنیک‌های خنک‌ سازی مناسب در طول لیزر، تعداد جلسات و دفعات لیزر، طول امواجی که در حین لیزر استفاده می‌شود، مدت‌زمان لیزر، ابعاد نقطه تابش و… بستگی دارد.

آیا لیزر موهای زائد باعث تیرگی پوست میشود؟

لیزر موهای زائد نه تنها باعث تیرگی پوست نمی‌شود، بلکه می‌تواند منجر به روشنی و صافی پوست نیز شود. این اتفاق به دلیل این است که با تابش لیزر که از نورهای قوی و متمرکز استفاده می‌کند به ملانین پوست جذب می‌شود تا ریشه مو را تخریب کند. این عمل باعث انحراف برخی نورها به سمت پوست می‌شود که می‌تواند منجر به روشن شدن پوست در مناطق مورد درمان شود. همچنین، انحراف این نورها می‌تواند باعث تحریک سلول‌های پوستی شود که این امر نیز به روشن شدن پوست کمک می‌کند .با این حال، در برخی افراد ممکن است باعث ایجاد تیرگی یا هیپرپیگمانتاسیون در برخی قسمت‌های پوست شود.
پزشکان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از ایجاد تیرگی پوست پس از لیزر، از دستگاه‌های لیزر با فناوری پیشرفته استفاده شود. همچنین، استفاده از ضد آفتاب و جلوگیری از قرار گیری پوست در معرض نور خورشید نیز می‌تواند در کاهش ریسک تیرگی پوست پس از لیزر موهای زائد موثر باشد.


آدرس : اصفهان ، اتوبان شهید دستجردی، سیتی سنتر ، طبقه سوم
تلفن : 91091012 (031)درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
لیست قسمت و پیکیج های زیبایی

دریافت مشاوره رایگان یا رزرو نوبت

لطفا مشخصات خود را در کادر های مربوطه وارد کنید تا همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به پوست و زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

معجزه میکرونیدلینگ برای صورتمعجزه میکرونیدلینگ برای صورت

میکرونیدلینگ دستگاهی با سوزن‌ های ریز است که به طور کنترل شده به پوست نفوذ می ‌کند و باعث تحریک فرآیند ترمیم طبیعی پوست می‌ شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-07-05

جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین؛ مزایا، ماندگاری و مراقبتهاجراحی بلفاروپلاستی پلک پایین؛ مزایا، ماندگاری و مراقبتها

بلفاروپلاستی پلک پایین یا تحتانی به کاهش چین و چروک ، پف و تیرگی‌ های زیر چشم کمک کرده و می‌ تواند تاثیر قابل توجهی بر زیبایی چشم ها داشته باشد. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-31

جراحی بلفاروپلاستی پلک بالا؛ مزایا، ماندگاری و مراقبتهاجراحی بلفاروپلاستی پلک بالا؛ مزایا، ماندگاری و مراقبتها

بلفاروپلاستی پلک فوقانی با برطرف کردن علائم پیری در ناحیه چشم و رفع افتادگی پلک رایج‌ ترین جراحی‌ های زیبایی چشم با هدف بهبود ظاهر پلک‌ های افتاده اس ...

تاریخ انتشار : 1403-06-27